Клас: 6
Тема уроку: КВІТКА – ОРГАН СТАТЕВОГО РОЗМНОЖЕННЯ.
БУДОВА КВІТКИ.
Мета уроку: ознайомити учнів з генеративними органами рослин з їх будовою і значенням
та різноманітністю; сформулювати в учнів спеціальні вміння і навички
розпізнавати частини квітки; розвивати в учнів логічне мислення, вміння
узагальнювати, робити висновки про спорідненість квіткових рослин на основі
будови квітки; виховувати самостійність, комунікативні здібності, формувати
загальнолюдські цінності любові, добра та милосердя.
Обладнання: схеми, таблиці «Будова квітки», гербарії, муляжі квіток, мультимедійна
презентація.
Тип уроку:
засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.
Сьогодні ви та я очікуємо щось нового від цього уроку. На парті лежать
картки, напишіть на них своє прізвище.
Картка учня
Прізвище, ім’я учня _____________________________________________
Таблиця 1
Що знали
|
Що дізналися
|
Що здивувало
|
Другорядні
частини квітки
|
||
Головні
частини квітки
|
Органи рослини
|
Таблиця
2
Частини квітки
|
Будова частини квітки
|
Функції
|
Тичинки й маточки
|
||
Віночок
|
||
Чашечка
|
||
Квітконіжка
|
1.
Закінчіть
речення:
Репродуктивна частина квітки – це _______ і ______. Тичинка складається з
________________ і ______. Маточка складається з _________, _________, ______.
Якщо квітка має маточку й тичинки, вона має назву __________. Якщо на одній
рослині є тичинкові й маточкові квітки, вона має назву ________.
2.
Вставте
пропущенні терміни:
Квітки розвиваються
з ____________ бруньок, вони прикріплюються до пагона за допомогою ___________
що переходить у __________. Віночок складається з ________, а чашолистки
утворюють _______. Разом вони складають ________, що буває _______ і _________.
Терміни для довідки: квітконіжки, генеративних, квітколоже, чашечка,
пелюстки, подвійна, проста, оцвітина.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Світ дивовижний і унікальний, світ загадковий і привабливий. Він приховує в
собі безліч таємниць. І сьогодні одну із них ми з вами будемо розгадувати.
Складання і заповнення схеми впродовж уроку.
корінь
|
||||||||
стебло
|
листок
|
квітко-
ніжка
|
квітко-ложе
|
чашеч-ка
|
віночок
|
тичин-ки
|
маточ-ки
|
|
Давайте пригадаємо:
1.
Що
таке орган?
2.
Які
органи мають рослини?
3.
Назвіть
вегетативні органи рослин?
4.
Що
утворюється на місці квітки?
5.
Що
таке репродуктивні органи?
6.
Які
із них ви знаєте?
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Сьогодні на уроці ми ознайомимось з органом статевого розмноження рослин
«квіткою». З ранньої весни і до осені, по черзі змінюючи одна одну квітнуть
різні рослини. Квіти різноманітні, різнокольорові.
Повідомлення учнів:
Учень 1: Є рослини, в яких
лише одна квітка, що живе тільки 2 – 4 дні. Це паразит Рафлезія Арнольді
найбільша квітка, червоного кольору з 5 величезними пелюстками вагою 7 кг. Має
запах тухлого м’яса.
Учень 2. Найменшу квітку
має Плаваюча ряска з Австралії діаметром 0,1 мм і вагою 0,00007 г.
Учень 3. Найбільша квітуча
рослина в світі гліцинія що росте в США. У період цвітіння (5 тижнів) утворює
1,5 млн. квіток.
Учень 4. Найпахучіша
квітка Арум середземноморський, що має іншу назву квітка здохлого коня. Вона
має запах гнилого м’яса.
Учень 5. «Квітка сміху»
росте на Аравійському півострові. Вона викликає сміх тривалістю до 30 хв. а
потім людина засинає.
Зупинимось на мить адже кожна квітка приховує дивовижну історію відображену
в старовинних легендах, переказах та віршах.
Якими би не були різноманітними квіти, всі вони мають однакове походження і
подібну будову.
Квітка – це видозмінений пагін, необхідний для насінного
розмноження.
Розглянемо будову квітки:
І. Другорядні органи квітки:
1.
Квітконіжка, квітки без квітконіжки називають сидячі
– соняшник, конюшина.
2.
Квітколоже –
вкорочена осьова частина квітки на якій розташовані її органи: плоске (півонія);
опукле (малина);
видовжене (ожина);
ввігнуте (слива).
3.
Чашечка –
сукупність видозмінених, здебільшого зелених листочків-чашолистиків:
роздільнолиста (капуста);
зрослолиста (картопля).
4.
Віночок
складається з пелюсток: зрослопелюсткова (дурман);
роздільнопелюсткова
(яблуня).
Віночок + чашечка = оцвітина:
проста: чашечкоподібна – кропива;
віночкоподібна – тюльпан;
подвійна (чашечка + віночок) – горох;
гола (немає оцвітини) – ясен.
ІІ. Головні органи квітки:
1. Маточка: приймочка;
стовпчик;
зав’язь: насінні зачатки;
зародковий мішок – 7 клітин (яйцеклітина, центральна
клітина).
2.
Тичинки
(від 1 – канна до багатьох – мімоза): тичинкова нитка;
пиляк – стінки, 4 гнізда, пилок.
Одностатеві (огірок, кукурудза): тичинкові; маточкові.
|
Двостатеві (яблуня)
|
Стерильні (крайові квітки волошки, соняшник)
|
Однодомні (горох, картопля)
|
Дводомні (конопля, тополя)
|
Багатодомні (диня, ясен)
|
Квітки мають не тільки різний колір і різні розміри, але
й різну форму:
1.
Правильні
(актиноморфні) – вишня, суниця.
2.
Неправильні
(зигоморфні) – горох, квасоля.
3.
Асиметричні
– канна, гладіолус.
Квітки різноманітні, а мають однакову будови яку можна виразити формулою.
Ч4П4Т4+2М1 Ч(5)П(5)Т5М1
Що нового ви дізналися на уроці давайте запишемо в таблицю.
Квітконіжка
|
Квітколоже
|
Чашечка
|
Віночок
|
Тичинки
|
Маточка
|
Квіти мають різний колір, що приваблює комах. Бджіл приваблюють сині і
фіолетові квіти, вони не помічають жовті, зелені та червоні. Червоні
приваблюють метеликів. Нічні метелики сідають на білі та блідо-жовті квіти.
Першою квіткою, що взяли під охорону, була альпійська квітка едельвейс – це
символ мужності і вірності. Зривати ці квіти не можна.
Квіти цвітуть різну кількість часу: гібіскус (китайська троянда) – 3
години;
портулак – 10 годин;
шипшина 2 – 5 днів;
орхідеї до 135 днів.
В літературних творах оспівували красу квітів.
Ми дзвіночки,
Лісові дзвіночки,
Славим день.
П. Тичина
Росла в гаю конвалія
Під дубом високим.
Захищалась від негоди
Під віттям широким.
Леся Українка
На ромашці білій про любов питають:
Любить чи не любить? Пелюстки зривають.
Н. Воронюк
Цвіла ромашка в полі на межі,
До сонця й вітру бісики пускала.
В. Симоненко
Барвінок цвів і зеленів,
Слався, розстилався.
Т. Шевченко
Цвіт чорнобривців в саду,
Мама щаслива й сумна,
З ними до школи ідуть,
Ось моя юність мина.
О. Вишневська
Я гордо голову тримаю
Я жовтий, білий, полум’яний
І наче яблуко, рум’яний.
В саду я квітну навесні.
Скажи, яке ім’я мені?
(Тюльпан)
Дівчинка трима в руці
Хмарку-пух на стебельці.
Як подуєш ти на нього.
Не залишиться нічого.
(Кульбаба)
Синьоока ця заброда
В полі водить хороводи.
Де вона вінки спліта,
Пшениці рідкі та жита.
(Волошка)
А що символізують їхні кольори?
Червоний – життя, свободу, урочистість.
Жовтий – світло, радість, повагу.
Блакитний – ніжність, вірність, легкий сум.
Фіолетовий – дружбу, довіру, гідність.
Білий – чесність і чистоту.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Бесіда:
1.
Яка
будова квітки?
2.
Які
основні органи квітки?
3.
Що
таке оцвітина?
4.
Яка
буває оцвітина?
5.
Що
таке одностатеві і двостатеві квітки?
6.
Як
поділяються квітки по формі?
П’ятий зайвий:
1.
Зав’язь,
пиляк, чашолистик, черешок, віночок.
2.
Пелюстки,
чашечка, стовпчик, приймочка, стебло.
Гра «Вірю не вірю»
1.
Квітка
це генеративний орган
2.
Сидячою називають квітку в якої довга
квітконіжка.
3.
Головні
частини квітки: пелюстки і квітколоже.
4.
Тичинки
складаються з тичинкової нитки і пиляка.
5.
Всередині
зав’язі є насінний зачаток.
Гра біолог-математик
1. Оцвітина + маточка + тичинки + квітколоже = квітка
2. Зав’язь + стовпчик + приймочка = маточка
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Опрацювати параграф 33 та повторити параграф 4.
Скласти кросворд.
Коментарі
Дописати коментар