Відкритий урок "Будова і різноманітність квіток"

Дата: 01.12.11                                                                                       Клас: 7
Тема уроку: БУДОВА І РІЗНОМАНІТНІСТЬ КВІТОК
Мета уроку: ознайомити учнів з будовою і функціями частин квітки; навчити розрізняти одностатеві і двостатеві квітки, одно і дводомні рослини, зробити висновки про значення квітів у житті рослин, тварин та людини. Сформувати в учнів поняття про квітку як репродуктивний орган рослини. Розвивати в учнів, логічне, абстрактне та критичне мислення; виховувати зацікавленість до біології як науки, уважність, спостережливість і допитливість.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця «Будова квітки», розбірна модель квітки, гербарні екземпляри квіток, фотографії квіток, презентація «Різноманітність квіток».

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів.
Девіз уроку:
Те, що я чую, я забуваю
Те, що я бачу, пам’ятаю
Те, що я роблю, я розумію.
(Конфуцій)
1.                     Робота з картками
2.                     Прийом «Естафета»
1.                     Найважливіша частина листка…
2.                     Листкова пластинка прикріплюється до стебла за допомогою…
3.                     Листки, які не мають черешка називаються …
4.                     Якщо на черешку міститься одна листкова пластинка, то листок називається …
5.                     Якщо на черешку міститься кілька листкових пластинок, то листок називається …
6.                     Яке жилкування мають листки?
7.                     Назвіть функції листка.
8.                     По краю листкової пластинки, листки поділяються…
9.                     Які рослини мають прості листки?
10.                Які рослини мають складні листки?
11.                Листки розміщуються на стеблі …
12.                Листки яких рослин мають сітчасте жилкування?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Для статевого розмноження необхідний генеративний орган, квітка. Квітки постійні супутники нашого життя. Вони є на клумбах, полях, лісах в кімнатних рослинах. Їх можна зустріти на вишиваних рушниках, скатертинах. Колись ними розмальовували печі, засушені їх клали за образи, з них робили різні напої, відвари. Чарівна сила цих наших супутників не тільки в їх красі, вони передають потаємні людські почуття. Мова квітів багата і змістовна.
Айстри асоціюються з сумом
Гвоздики – з мужністю і стійкістю;
Конвалії – приховане кохання;
Мак – краса і молодість;
Нарцис – гордість і самовпевненість;
Підсніжник – ніжність, чистоту і вірність;
Тюльпан – кохання;
Фіалка – сором’язливість.
Про квіти складено багато пісень. Питання до класу: Які пісні ви знаєте в яких оспівані квіти? (Чорнобривці, ромашки, лютики, троянди…).
Поети присвячували свої вірші квітам.
1.                     Учень
Всюду квіти – самоцвіти,
Їх дарують батькам діти.
Юнак дівчині дарує,
Як любов до неї чує.
Переможців як вітають,
Живі квіти їм вручають
2.                     Учень
Квітів, як піску у морі,
Листя у зеленім борі,
Що би їх перелічити,
Треба двісті років жити.
3.                     Учень
Чорнобривці, орхідеї
Гладіолуси, лілеї
Магнолії і гвоздики,
Квіти дрібні та великі.
Серед них царівни гожі
Пелюсткові ніжні рожі.

Квітки дуже різноманітні, по тривалості цвітіння від декількох годин до 90 днів (Тропічна орхідея). Кітки відрізняються за кольором, запахом, розміром. Наприклад найменшою квіткою є Вольфія, її розміри сягають лише кілька міліметрів, а от квітка Рафлезії Арнольді має розміри 1 м. в діаметрі. Це найбільша квітка нашої планети. Вона є паразитом, паразитує на ліанах. Має корені присоски, якими прикріплюється до ліан. Ця квітка має неприємний запах гниючого мяса. Але не дивлячись на таку різноманітність всі квітки мають подібну будову. Яку саме ми сьогодні з вами дізнаємось. Питання до класу: (Прийом Мікрофон)
1.                     Як ви думаєте для чого потрібна квітка?
2.                     До якого типу органів: вегетативних чи генеративних відноситься квітка, і чому?
А тепер давайте запишемо тему нашого уроку: «Будова і різноманітність квіток».
Квітка – це видозмінений, вкорочений пагін. Квітка це генеративний орган рослини який забезпечує статеве розмноження.
1. Будова квітки.
Одним із органів квітки є квітконіжка – вісь квітки, за допомогою якої вона прикріплюється до стебла. Якщо квітконіжка вкорочена і непомітна то квітки називаються сидячими.
Квітколоже – розширена верхня частина квітконіжки. Воно буває різної форми:
                       Плоске – півонія, клен;
                       Конічне – ожина;
                       Опукле – малина;
                       Увігнуте – слива, вишня.
До квітколожа прикріплюються чашолистики які утворюють чашечку. Чашечка буває:
-  Зросло листкова (тютюн, картопля, дурман);
-  Роздільнолисткова (вишня, троянда, ширшина).
Віночок складається з пелюстків:
                       Зрослопелюсковий (тютюн);
                       Роздільнопелюстковий (вишня,яблуня).
Віночок захищає основні органи квітки і приваблює комах.
Чашечка і віночок утворюють оцвітину яка буває:
                       Проста – що складається з чашечки або віночка. Вона може бути:
а) чашечкоподібною, зеленого кольору (кропива, будяк);
б) віночкоподібною (лілія, тюльпан і конвалія).
                       Подвійна коли є і віночок і чашечка (капуста).
Зустрічаються рослини у яких немає оцвітини і такі квітки називаються – голими (ясен).
2.Головні частини квітки.
Тичинки, які знаходяться по краю квітколожа. Вони складаються із тичинкової нитки і пиляка. Пиляк складається і з двох половинок зв’язаних вязальцем. В гніздах пиляка є пилок. Зовні пилкове зерно вкрито твердою оболонкою екзиною, в середині є мяка оболонка – інтина в якій містяться генеративна та вегетативні клітини.
Сукупність ти чинок називається – андроцеєм.
Маточка утворена одним або кількома зрослими плодолистиками. Кількість маточок може бути різна. Маточка складається із зав’язі, стовпчика і приймочки.
Зав’язь складається з одного або кількох насінних зачатків. У кожному насінному зачатку формується зародковий мішок з яйцеклітиною і центральною клітиною. Насінні зачатки вкриті покривами, які зверху не зростаються, утворюючи пилко вхід. З насінного зачатка розвивається насіння, з завязі – плід. Маточки можуть мати різну форму. Приймочка маточки виділяє клейку речовину для утримування пилка. Сукупність маточок називається геніцеєм.
По симетрії квітки можна поділити на такі групи:
                       Симетричні (зигоморфні) або правильні – через які можна провести декілька осей симетрії (вишня, яблуня);
                       Не симетричні (актиноморфні) або неправильні – через які можна провести лише одну вісь симетрії (горох);
                       Асиметричні – через яку не можна провести жодної осі симетрії (канни).
Квітки можна поділити, ще на:
                       Одностатеві: тичинкові та маточкові (кукурудза, верба);
                       Двостатеві (яблуня);
                       Нестатеві або стерильні (крайові квіти соняшника, волошки).
Квітки є:
                       Однодомні (кукурудза);
                       Дводомні (верба).
3.                     Значення квітки.
1.                     Виготовляють ароматичні речовини;
2.                     Виготовлять ліки;
3.                     Бджоли збираючи пилок перетворюють його на мед;
4.                     Є природними годинниками (відкриваються і закриваються в певний час) – нічна красуня, матіоли.
5.                     Є природними барометрами – якщо квіти акації сильно пахнуть – буде дощ. Квіти мальви, кульбаби не розкриваються – буде дощ.
А тепер на основі проведеної роботи ми встановили що:
1.                     Квітка – генеративний орган.
2.                     Квітка складається …
3.                     Головні частини квітки …
4.                     Оцвітина квіток може бути…
ІІІ.      Фізкульт хвилинка.
Втомились?
Уявіть, що ви соняшники і повертаєте свої голівки до сонця. Вітер нахиляє вас в один бік, в другий бук. Ваші руки це листочки, які тріпочуть на вітрі. А тепер сядьте зручно і давайте повідгадуємо загадки.
1. Біленька корзинка, а дно золотеньке. В корзинці рослинка, то сонечко чисте.
(Ромашка)
2. На городі тичка. На тичці капличка, а в тій капличці сто душ живе.
(Мак)
3. А що за квітка є, що і сліпий взнає.
(Кропива)
4. Стоять красуні на воді, вінки в них білі й золоті.
(Водяні лілії)
А тепер давайте запишемо формулу квітки:
П – пелюстки; Ч – чашолистики; М – маточка; Т – тичинки.
Кількість вказується числами, якщо більше 12 то «∞», якщо зрослися «()», ♀ – жіночі, ♂ – чоловічі.
Діаграма квітки
Лабораторна робота №9.
Тема: Будова і різноманітність квіток.
IV. Засвоєння та систематизація знань.
Експрес-тест
1. Головними частинами квітки є:
а) оцвітина, квітколоже;
б) тичинка, чашолистики;
в) тичинка, маточка;
г) маточка, оцвітина.
Біологічний диктант «Упізнай мене»
1.                     . Я частина квітки, на якій розташовані решта частин квітки (Квітколоже)
2.                     . Я головна частина квітки, забезпечую чоловічу стать квіток. (Тичинка)
3.                     . Я части на квітки, яка захищає головні частини квітки, буваю про стою та подвійною. (Оцвітина)
4.                     . Я тоненьке стебло, на якому три мається квітка. (Квітконіжка)
5.                     Я частина оцвітини, слугую для приваблення комах і сприяю запиленню. (Віночок).
6.                     Я головна частина квітки, є у жіночих квіток. (Маточка)
7.                     Я частина маточки, усередині мене містяться насінні зачатки. (Зав'язь).
8.                     Я частина оцвітини, захищаю квітку від пошкодження, і в моїх складових відбувається фотосинтез. (Чашечка з чашолистиками).
9.                     Я частина маточки, на яку під час запилення потрапляє пилок. (Приймочка).
10.                Я частина тичинки, в якій знахо­дяться чоловічі статеві клітини. (Пилок).
11.                Ми головні частини квітки, є у двостатевих квіток. (Маточка і тичинки.)
Знайдіть помилку і виправте її
1.  Проста оцвітина складається з чашечки або віночка. (Так)
2.  Тичинкова – це жіноча квітка. (Ні)
3.Однодомна рослина – рослина, на якій знаходяться чоловічі квітки. (Ні).
4.Двостатева квітка має тичинки та маточку. (Так)
5.Квітка розвивається з генеративної бруньки. (Так)
6.Головні частини квітки – чашечка та віночок. (Ні)
7.Дводомні рослини – рослини, в яких чоловічі та жіночі квітки розташовані на окремих рослинах. (Так)
8.Квітколоже – частина квітки, з допомогою якої вона прикріплюється до стебла. (Ні)
9.Тичинка складається зі стовпчика, пиляка, пилка. (Ні)
10.Подвійна оцвітина складається з чашечки та віночка. (Так)
11.Маточка складається з приймочки, квітконіжки, зав'язі. (Ні)
12.Квітка – це вегетативний орган рослини, видозмінений пагін. (Ні, так).
Аналогії
1.  Стебло – вегетативний орган, квітка – ...
2.  Чашолистик – листок, квітка – …
3.  Квітка – пагін, бутон – ...
4.  Вегетативна брунька – пагін, генеративна брунька – ...
5.  Мікроскоп – об'єктив та окуляр, квітка – ...
6.  Однодомні рослини – двостатеві та одностатеві квітки, дводомні рослини – ...
Третій зайвий
1.  Тичинка, квітколоже, маточка.
2.  Чашечка, віночок, квітколоже.
3.  Приймочка, стовпчик, пилок.
4.  Зав'язь, тичинкова нитка, пиляк.
V. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріали параграфа 27.
2. Підготувати реферати:
1.     Легенди про квіти.

2.     Квіти лікарі.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Відкритий урок "Роль ссавців у екосистемах, їх значення для людини. Тваринництво."